Tarekat/Tariqat/Tariqah Naqshbandiyah/Naqsyabandiyah merupakan salah satu tarekat sufi yang paling luas penyebaran nya, dan terdapat banyak di wilayah Asia Muslim serta Turki, Bosnia-Herzegovina, dan wilayah Dagestan, Russia.
Bermula di Bukhara pada akhir abad ke-14,
 Naqsyabandiyah mulai menyebar ke daerah-daerah tetangga dunia Muslim 
dalam waktu seratus tahun. Perluasannya mendapat dorongan baru dengan 
munculnya cabang Mujaddidiyah, dinamai menurut nama Syekh Ahmad Sirhindi Mujaddidi Alf-i Tsani ("Pembaru Milenium kedua"). Pada akhir abad ke-18, nama ini hampir sinonim dengan tarekat tersebut di seluruh Asia Selatan, wilayah Utsmaniyah, dan sebagian besar Asia Tengah.
 Ciri yang menonjol dari Tarekat Naqsyabandiyah adalah diikutinya 
syari'at secara ketat, keseriusan dalam beribadah menyebabkan penolakan 
terhadap musik dan tari, serta lebih mengutamakan berdzikir dalam hati, dan kecenderungannya semakin kuat ke arah keterlibatan dalam politik (meskipun tidak konsisten).
Kata Naqsyabandiyah/Naqsyabandi/Naqshbandi نقشبندی berasal dari Bahasa Arab iaitu Murakab Bina-i dua kalimah Naqsh dan Band yang bererti suatu ukiran yang terpateri, atau mungkin juga dari Bahasa Persia, atau diambil dari nama pendirinya yaitu Baha-ud-Din Naqshband Bukhari.
 Sebagian orang menerjemahkan kata tersebut sebagai "pembuat gambar", 
"pembuat hiasan". Sebagian lagi menerjemahkannya sebagai "Jalan Rantai",
 atau "Rantai Emas". Perlu dicatat pula bahwa dalam Tarekat 
Naqsyabandiyah, silsilah spiritualnya kepada Nabi Muhammad adalah 
melalui khalifah Hadhrat Sayyidina Abu Bakar Radhiyallahu 'Anhu, 
sementara kebanyakan tarekat-tarekat lain silsilahnya melalui khalifah 
Hadhrat Sayyidina Ali bin Abu Thalib Karramallahu Wajhahu.
== PENDIRI TARIQAT NAQSHBANDIYAH ==
BELIAU adalah Imam Tariqat Hadhrat Khwajah Khwajahgan Sayyid Shah 
Muhammad Bahauddin Naqshband Al-Bukhari Al-Uwaisi Rahmatullah ‘alaih, 
dilahirkan pada bulan Muharram tahun 717 Hijrah bersamaan 1317 Masihi 
iaitu pada abad ke 8 Hijrah bersamaan dengan abad ke 14 Masihi di sebuah
 perkampungan bernama Qasrul ‘Arifan berdekatan Bukhara. Ia menerima 
pendidikan awal Tariqat secara Zahir dari gurunya Hadhrat Sayyid 
Muhammad Baba As-Sammasi Rahmatullah ‘alaih dan seterusnya menerima 
rahsia-rahsia Tariqat dan Khilafat dari Syeikhnya, Hadhrat Sayyid Amir 
Kullal Rahmatullah ‘alaih. Ia menerima limpahan Faidhz dari Hadhrat Nabi
 Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam menerusi Hadhrat 
Khwajah Khwajahgan ‘Abdul Khaliq Al-Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih yang 
telah 200 tahun mendahuluinya secara Uwaisiyah.
Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah berkata: Pada suatu hari aku 
dan sahabatku sedang bermuraqabah, lalu pintu langit terbuka dan 
gambaran Musyahadah hadir kepadaku lalu aku mendengar satu suara 
berkata, “Tidakkah cukup bagimu untuk meninggalkan mereka yang lain dan 
hadir ke Hadhrat Kami secara berseorangan?”
Suara itu menakutkanku hingga menyebabkan aku lari keluar dari 
rumah. Aku berlari ke sebuah sungai dan terjun ke dalamnya. Aku 
membasuh pakaianku lalu mendirikan Sholat dua raka’at dalam keadaan yang 
tidak pernah aku alami, dengan merasakan seolah-olah aku sedang 
bersalat dalam kehadiranNya. Segala-galanya terbuka dalam hatiku secara 
Kashaf. Seluruh alam lenyap dan aku tidak menyedari sesuatu yang lain 
melainkan bersalat dalam kehadiranNya.
Aku telah ditanya pada permulaan penarikan tersebut, “Mengapa kau ingin memasuki jalan ini?”
Aku menjawab, “Supaya apa sahaja yang aku katakan dan kehendaki akan terjadi.”
Aku dijawab, “Itu tidak akan berlaku. Apa sahaja yang Kami katakan dan apa sahaja yang Kami kehendaki itulah yang akan terjadi.”
Dan aku pun berkata, “Aku tidak dapat menerimanya, aku mesti 
diizinkan untuk mengatakan dan melakukan apa sahaja yang aku kehendaki, 
ataupun aku tidak mahu jalan ini.”
Lalu daku menerima jawapan, “Tidak! Apa sahaja yang Kami mahu ianya 
diperkatakan dan apa sahaja yang Kami mahu ianya dilakukan itulah yang 
mesti dikatakan dan dilakukan.”
Dan daku sekali lagi berkata, “Apa sahaja yang ku katakan dan apa sahaja yang ku lakukan adalah apa yang mesti berlaku.”
Lalu daku ditinggalkan keseorangan selama lima belas hari sehingga 
daku mengalami kesedihan dan tekanan yang hebat, kemudian daku mendengar
 satu suara, “Wahai Bahauddin, apa sahaja yang kau mahukan, Kami akan 
berikan.”
Daku amat gembira lalu berkata, “Aku mahu diberikan suatu jalan 
Tariqat yang akan menerajui sesiapa jua yang menempuhnya terus ke 
Hadhrat Yang Maha Suci.” Dan daku telah mengalami Musyahadah yang hebat 
dan mendengar suara berkata, “Dikau telah diberikan apa yang telah dikau
 minta.”
Beliau telah menerima limpahan Keruhanian dan prinsip dasar Tariqat 
Naqshbandiyah dari Hadhrat Khwajah ‘Abdul Khaliq Al-Ghujduwani 
Rahmatullah ‘alaih yang terdiri dari lapan perkara iaitu:
Yad Kard, Baz Gasyt, Nigah Dasyat, Yad Dasyat, Hosh Dar Dam, Nazar Bar Qadam, Safar Dar Watan, Khalwat Dar Anjuman.
Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah menambah tiga lagi prinsip menjadikannya sebelas iaitu:
Wuquf Qalbi, Wuquf ‘Adadi dan Wuquf Zamani.
Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah berkata, “Jalan 
Tariqat kami adalah sangat luarbiasa dan merupakan ‘Urwatil Wutsqa 
(Pegangan Kukuh), dengan berpegang teguh secara sempurna dan menuruti 
Sunnah Baginda Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan Para Sahabat 
Radhiyallahu ‘Anhum Ajma’in. Mereka telah membawa daku ke jalan ini 
dengan Kekurniaan. Dari awal hingga ke akhir daku hanya menyaksikan 
Kekurniaan Allah bukan kerana amalan. Menerusi jalan Tariqat kami, 
dengan amal yang sedikit, pintu-pintu Rahmat akan terbuka dengan 
menuruti jejak langkah Sunnah Baginda Rasulullah Sallahllu ‘Alaihi 
Wasallam.”
Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih mempunyai dua orang 
Khalifah besar iaitu Hadhrat Khwajah ‘Alauddin ‘Attar Rahmatullah ‘alaih
 dan Hadhrat Khwajah Muhammad Parsa Rahmatullah ‘alaih, pengarang kitab 
Risalah Qudsiyyah.
Dia adalah ibarat lautan ilmu yang tak bertepi dan dianugerahkan 
dengan mutiara-mutiara hikmah dari Ilmu Laduni. Dia menyucikan hati-hati
 manusia dengan lautan amal kebaikan. Dia menghilangkan haus sekelian 
Ruh dengan air dari pancuran Ruhaniahnya.
Dia amat dikenali oleh sekelian penduduk di langit dan di bumi. Dia 
ibarat bintang yang bergemerlapan yang dihiasi dengan mahkota petunjuk. 
Dia mensucikan Ruh-Ruh manusia tanpa pengecualian menerusi napasnya yang
 suci. Dia memikul cahaya Kenabian dan pemelihara Syari’at Muhammadiyah 
serta rahsia-rahsia MUHAMMADUR RASULULLAH.
Cahaya petunjuknya menerangi segala kegelapan kejahilan Raja-raja dan
 orang awam sehingga mereka pun datang berdiri di pintu rumahnya. Cahaya
 petunjuknya juga meliputi seluruh Timur dan Barat, Utara dan Selatan. 
Dia adalah Ghauts, Sultanul Auliya dan rantai bagi sekelian permata 
Ruhani.
Semoga Allah Merahmatinya Dan Mengurniakan Limpahan Fakalan Kepada Kita. Amin.
KEKHUSUSAN TARIQAT NAQSHBANDIYAH
HADHRAT Imam Rabbani Mujaddid Alf Tsani Syeikh Ahmad Faruqi Sirhindi 
Rahmatullah ‘alaih yang merupakan salah seorang dari Para Masyaikh 
Akabirin Naqshbandiyah telah berkata di dalam surat-suratnya yang 
terhimpun di dalam Maktubat Imam Rabbani, “Ketahuilah bahawa Tariqat 
yang paling Aqrab dan Asbaq dan Aufaq dan Autsaq dan Aslam dan Ahkam dan
 Asdaq dan Aula dan A’la dan Ajal dan Arfa’ dan Akmal dan Ajmal adalah 
Tariqah ‘Aliyah Naqshbandiyah, semoga Allah Ta’ala mensucikan roh-roh 
ahlinya dan mensucikan rahsia-rahsia Para Masyaikhnya. Mereka mencapai 
darjat yang tinggi dengan berpegang dan menuruti Sunnah Baginda Nabi 
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan menjauhkan dari perkara Bida’ah serta 
menempuh jalan Para Sahabat Radhiyallahu ‘Anhum. Mereka berjaya mencapai
 kehadiran limpahan Allah secara berterusan dan syuhud serta mencapai 
maqam kesempurnaan dan mendahului mereka yang lain.”
Adapun Hadhrat Imam Rabbani Mujaddid Alf Tsani Rahmatullah ‘alaih 
telah menerangkan kelebihan dan keunggulan Tariqah Naqshbandiyah dengan 
beberapa lafaz yang ringkas dan padat adalah menerusi pengalaman 
keruhaniannya. Ia merupakan seorang pembaharu agama (Mujaddid/Reformer) 
pada abad ke 11 Hijrah. Sebelum beliau menerima Silsilah Naqshbandiyah 
beliau telah menempuh beberapa jalan Tariqat seperti Chishtiyah, 
Qadiriyah, Suhrawardiyah, Kubrawiyah dan beberapa Tariqat yang lain 
dengan cemerlang serta memperolehi Khilafah dan Sanad Ijazah. Ia telah 
menerima Tariqat Silsilah ‘Aliyah Khwajahganiyah Naqshbandiyah dari 
gurunya Hadhrat Khwajah Muhammad Baqi Billah Rahmatullah ‘alaih.
Beliau telah berpendapat bahawa dari kesemua jalan Tariqat, yang 
paling mudah dan paling berfaedah adalah Tariqat Naqshbandiyah dan telah
 memilihnya serta telah menunjukkan jalan ini kepada para penuntut 
kebenaran.
“Allahumma Ajzahu ‘Anna Jaza An Hasanan Kafiyan Muwaffiyan Li Faidhanihil Faidhi Fil Afaq”
Terjemahan: “Wahai Allah, kurniakanlah kepada kami kurnia yang baik, 
cukup lagi mencukupkan dengan limpahan faidhznya yang tersebar di Alam 
Maya.”
Hadhrat Shah Bahauddin Naqshband Bukhari Rahmatullah ‘alaih telah 
bersujud selama lima belas hari di hadapan Allah Subhanahu Wa Ta’ala 
dengan penuh hina dan rendah diri, berdoa memohon kepada Allah Subhanahu
 Wa Ta’ala agar ditemukan dengan jalan Tariqat yang mudah dan senang 
bagi seseorang hamba bagi mencapai Zat Maha Esa. Allah Subhanahu Wa 
Ta’ala telah mengkabulkan doanya dan menganugerahkan Tariqat yang khas 
ini yang masyhur dengan nisbat Naqshband atau digelar Naqshbandiyah.
Naqsh bererti lukisan, ukiran, peta atau tanda dan Band pula bererti 
terpahat, terlekat, tertampal atau terpateri. Naqshband pada maknanya 
bererti “Ukiran yang terpahat” dan maksudnya adalah mengukirkan kalimah 
Allah Subhanahu Wa Ta’ala di hati sanubari sehingga ianya benar-benar 
terpahat di dalam pandangan mata hati yakni pandangan Basirah. Adalah 
dikatakan bahawa Hadhrat Shah Naqshband tekun mengukirkan Kalimah Allah 
di dalam hatinya sehingga ukiran kalimah tersebut telah terpahat di 
hatinya. Amalan zikir seumpama ini masih diamalkan dalam sebilangan 
besar Tariqat Naqshbandiyah iaitu dengan menggambarkan Kalimah Allah 
dituliskan pada hati sanubari dengan tinta emas atau perak dan 
membayangkan hati itu sedang menyebut Allah Allah sehingga lafaz Allah 
itu benar-benar terpahat di lubuk hati.
Silsilah ‘Aliyah Naqshbandiyah ini dinisbatkan kepada Hadhrat 
Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq Radhiyallahu ‘Anhu yang mana telah 
disepakati oleh sekalian ‘Ulama Ahlus Sunnah Wal Jama’ah sebagai 
sebaik-baik manusia sesudah Para Nabi ‘Alaihimus Solatu Wassalam. Asas 
Tariqat ini adalah seikhlas hati menuruti Sunnah Nabawiyah dan 
menjauhkan diri dari segala jenis Bida’ah merupakan syarat yang lazim.
Tariqat ini mengutamakan Jazbah Suluk yang mana dengan berkat 
Tawajjuh seorang Syeikh yang sempurna akan terhasillah kepada seseorang 
penuntut itu beberapa Ahwal dan Kaifiat yang dengannya Zauq dan Shauq 
penuntut itu bertambah, merasakan kelazatan khas zikir dan ibadat serta 
memperolehi ketenangan dan ketenteraman hati. Seseorang yang mengalami 
tarikan Jazbah disebut sebagai Majzub.
Dalam Tariqat Naqshbandiyah ini, penghasilan Faidhz dan peningkatan 
darjat adalah berdasarkan persahabatan dengan Syeikh dan Tawajjuh 
Syeikh. Bersahabat dengan Syeikh hendaklah dilakukan sebagaimana Para 
Sahabat berdamping dengan Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Sallallahu 
‘Alaihi Wasallam. Murid hendaklah bersahabat dengan Syeikh dengan penuh 
hormat. Sekadar mana kuatnya persahabatan dengan Syeikh, maka dengan 
kadar itulah cepatnya seseorang itu akan berjalan menaiki tangga 
peningkatan kesempurnaan Ruhaniah. Kaedah penghasilan Faidhz dalam 
Tariqat ini adalah sepertimana Para Sahabat menghadiri majlis Hadhrat 
Baginda Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.
Dengan hanya duduk bersama-sama menghadiri majlis Hadhrat Baginda 
Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam yang berkat dengan hati yang 
benar dan ikhlas serta penuh cinta biarpun hanya sekali, orang yang 
hadir itu akan mencapai kesempurnaan iman pada maqam yang tertinggi. 
Begitulah keadaannya apabila seseorang itu hadir dan berkhidmat dalam 
majlis Hadharat Naqshbandiyah, dengan hati yang benar dan ikhlas, orang 
yang hadir itu akan dapat merasakan maqam Syuhud dan ‘Irfan yang hanya 
akan diperolehi setelah begitu lama menuruti jalan-jalan Tariqat yang 
lain.
Kerana itulah Para Akabirin Naqshbandiyah Rahimahumullah mengatakan 
bahawa, “Tariqat kami pada ‘Ain hakikatnya merupakan Tariqat Para 
Sahabat”.
Dan dikatakan juga, “Dar Tariqah Ma Mahrumi Nest Wa Har Keh Mahrum 
Ast Dar Tariqah Ma Na Khwahad Aamad.” Yang bermaksud, “Dalam Tariqat 
kami sesiapa pun tidak diharamkan dan barangsiapa yang telah diharamkan 
dalam Tariqat kami pasti tidak akan dapat datang.”
Yakni barangsiapa yang menuruti Tariqat kami, dia takkan diharamkan 
dari menurutinya dan barangsiapa yang Taqdir Allah semenjak azali lagi 
telah diharamkan dari menuruti jalan ini, mereka itu sekali-kali takkan 
dapat menurutinya.
Di dalam Tariqat Naqshbandiyah, Dawam Hudhur dan Agahi (sentiasa 
berjaga-jaga) menduduki maqam yang suci yang mana di sisi Para Sahabat 
Ridhwanullah ‘Alaihim Ajma’in dikenali sebagai Ihsan dan menurut istilah
 Para Sufiyah ianya disebut Musyahadah, Syuhud, Yad Dasyat atau ‘Ainul 
Yaqin. Ianya merupakan hakikat:
“Bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihat Nya”.
PERKEMBANGAN TARIQAT NAQSHBANDIYAH
ADAPUN gelaran nama Naqshbandiyah ini mula masyhur di zaman Hadhrat 
Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih. Menurut Hadhrat Syeikh 
Najmuddin Amin Al-Kurdi Rahmatullah ‘alaih di dalam kitabnya Tanwirul 
Qulub bahawa nama Tariqat Naqshbandiyah ini berbeda-beda menurut zaman.
Di zaman Hadhrat Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq Radhiyallahu ‘Anhu 
sehingga ke zaman Hadhrat Syeikh Taifur Bin ‘Isa Bin Abu Yazid Bustami 
Rahmatullah ‘alaih dinamakan sebagai Shiddiqiyyah dan amalan khususnya 
adalah Zikir Khafi.
Di zaman Hadhrat Syeikh Taifur bin ‘Isa bin Abu Yazid Bustami 
Rahmatullah ‘alaih sehingga ke zaman Hadhrat Khwajah Khwajahgan ‘Abdul 
Khaliq Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih Tariqat ini dinamakan Taifuriyah 
dan tema khusus yang ditampilkan adalah Cinta dan Ma’rifat.
Kemudian di zaman Hadhrat Khwajah Khwajahgan ‘Abdul Khaliq Ghujduwani
 Rahmatullah ‘alaih sehingga ke zaman Hadhrat Imam At-Tariqah Khwajah 
Shah Muhammad Bahauddin Naqshband Bukhari Rahmatullah ‘alaih Tariqat ini
 dinamakan sebagai Khwajahganiyah. Pada zaman tersebut Tariqat ini telah
 diperkuatkan dengan lapan prinsip asas Tariqat yaitu Yad Kard, Baz 
Gasyt, Nigah Dasyat, Yad Dasyat, Hosh Dar Dam, Nazar Bar Qadam, Safar 
Dar Watan dan Khalwat Dar Anjuman.
Kemudian pada zaman Hadhrat Imam At-Tariqah Khwajah Shah Muhammad 
Bahauddin Naqshband Bukhari Rahmatullah ‘alaih sehingga ke zaman Hadhrat
 Khwajah ‘Ubaidullah Ahrar Rahmatullah ‘alaih, Tariqat ini mulai masyhur
 dengan nama Naqshbandiyah. Hadhrat Imam At-Tariqah Khwajah Shah 
Muhammad Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah menambah tiga asas
 sebagai penambahan dari Hadhrat Khwajah Khwajahgan ‘Abdul Khaliq 
Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih yaitu Wuquf Qalbi, Wuquf ‘Adadi dan Wuquf 
Zamani.
Pada zaman Hadhrat Khwajah ‘Ubaidullah Ahrar Rahmatullah ‘alaih 
sehingga ke zaman Hadhrat Mujaddid Alf Tsani Syeikh Ahmad Faruqi 
Sirhindi Rahmatullah ‘alaih Tariqat ini dikenali dengan nama Ahrariyah 
sehinggalah ke zaman Hadhrat Khwajah Muhammad Baqi Billah Rahmatullah 
‘alaih.
Bermula dari zaman Hadhrat Mujaddid Alf Tsani Syeikh Ahmad Faruqi 
Sirhindi Rahmatullah ‘alaih Tariqat ini pada awalnya dikenali sebagai 
Mujaddidiyah dan ilmu tentang Lataif Fauqaniyah dan Daerah Muraqabah pun
 diperkenalkan. Semenjak itu Tariqat ini mulai dikenali dengan nama 
Naqshbandiyah Mujaddidiyah sehinggalah ke zaman Hadhrat Mirza Mazhar Jan
 Janan Syahid Rahmatullah ‘alaih.
Kemudian Tariqat ini dikenali dengan nama Mazhariyah sehingga ke 
zaman Hadhrat Qutub Al-Auliya Shah ‘Abdullah Ghulam ‘Ali Dehlawi 
Rahmatullah ‘alaih.
Pada zaman Hadhrat Qutub Al-Auliya Shah ‘Abdullah Ghulam ‘Ali Dehlawi
 Rahmatullah ‘alaih, seorang Syeikh dari Baghdad yang bernama Hadhrat 
Syeikh Dhziauddin Muhammad Khalid ‘Uthmani Kurdi Al-Baghdadi Rahmatullah
 ‘alaih telah datang ke Delhi sekembalinya beliau dari Makkah untuk 
berbai’ah dengan Hadhrat Qutub Al-Auliya Shah ‘Abdullah Ghulam ‘Ali 
Dehlawi Rahmatullah ‘alaih setelah beliau menerima isyarah dari Ruhaniah
 Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam 
untuk mengambil Tariqat ‘Aliyah Naqshbandiyah Mujaddidiyah ini dan 
beliau telah membawanya ke negara Timur Tengah.
Hadhrat Syeikh Dhziauddin Muhammad Khalid ‘Uthmani Kurdi Al-Baghdadi 
Rahmatullah ‘alaih pada awalnya memperkenalkan amalan Suluk yaitu Khalwat 
Saghirah dan Tariqat ini kemudian dikenali sebagai Naqshbandiyah Khalidiyah 
di Timur Tengah khususnya di Makkah dan tersebar di kalangan jemaah Haji
 dari rantau Nusantara dan tersebarlah ia di serata Tanah Melayu dan 
Indonesia. Walaubagaimanapun di Tanah Hindi, Tariqat ini masih dikenali 
sebagai Tariqat Naqshbandiyah Mujaddidiyah.
Adapun Para Masyaikh Mutaakhirin yang datang sesudah itu sering 
menambahkan nama nisbat mereka sendiri untuk membedakan Silsilah antara 
satu dengan yang lain seperti Naqshbandiyah Khalidiyah dan Naqshbandiyah
 Mujaddidiyah. Silsilah Naqshbandiyah ini telah berkembang biak dari 
Barat hingga ke Timur. Meskipun Silsilah ini telah dikenali dengan 
beberapa nama yang berbeda, namun ikatan keruhanian dari rantaian emas 
yang telah dipelopori oleh Hadhrat Khalifah Rasulullah Sayyidina Abu 
Bakar As-Siddiq Radhiyallahu ‘Anhu akan tetap berjalan sehingga ke Hari 
Qiyamat menerusi keberkatan yang telah Allah Subhanahu Wa Ta’ala 
kurniakan kepada sekelian Para Masyaikh yang ditugaskan menyambung 
Silsilah ini.
Dalam perjalanan mencapai kebenaran yang hakiki, terdapat dua kaedah 
jalan yang biasa diperkenalkan oleh Para Masyaikh Tariqat, iaitu sama 
ada sesebuah Tariqat itu menuruti Tariqat Nafsani ataupun Tariqat 
Ruhani.
Tariqat Nafsani mengambil jalan pendekatan dengan mentarbiyahkan Nafs
 dan menundukkan keakuan diri. Nafs atau keakuan diri ini adalah sifat 
Ego yang ada dalam diri seseorang. Nafs dididik bagi menyelamatkan Ruh 
dan jalan Tariqat Nafsani ini amat sukar dan berat kerana Salik perlu 
melakukan segala yang berlawanan dengan kehendak Nafs. Ianya merupakan 
suatu perang Jihad dalam diri seseorang Mukmin. 
Tariqat Ruhani adalah 
lebih mudah yang mana pada mula-mula sekali Ruh akan disucikan tanpa 
menghiraukan tentang keadaan Nafs. Setelah Ruh disucikan dan telah 
mengenali hakikat dirinya yang sebenar, maka Nafs atau Egonya dengan 
secara terpaksa maupun tidak, perlu menuruti dan mentaati Ruh.
Kebanyakan jalan Tariqat yang terdahulu menggunakan pendekatan 
Tariqat Nafsani, namun berbeda dengan Para Masyaikh Silsilah ‘Aliyah 
Naqshbandiyah, mereka menggunakan pendekatan Tariqat Ruhani yaitu dengan
 mentarbiyah dan mensucikan Ruh Para Murid mereka terlebih dahulu, 
seterusnya barulah mensucikan Nafs.
Semoga Allah Subhanahu Wa Ta’ala memimpin kita ke jalan Tariqat yang 
Haq, yang akan membawa kita atas landasan Siratul Mustaqim sepertimana 
yang telah dikurniakanNya nikmat tersebut kepada Para Nabi, Para 
Siddiqin, Para Syuhada dan Para Salihin. Mudah-mudahan dengan menuruti 
Tariqat yang Haq itu dapat menjadikan kita insan yang bertaqwa, beriman 
dan menyerah diri kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Seorang Penyair Sufi pernah berkata,
Al –‘Ajzu ‘An Darakil Idraki Idraku, Wal Waqfu Fi Turuqil Akhyari Isyraku.
Seseorang yang berasa lemah dari mendapat kefahaman adalah seorang 
yang mengerti; Dan berhenti dalam menjalani perjalanan orang-orang yang 
berkebaikan adalah suatu Syirik.
Riwayat Tariqah
TARIQAT atau Tariqah merupakan intipati pelajaran Ilmu Tasawwuf yang 
mana dengannya seseorang itu dapat menyucikan dirinya dari segala 
sifat-sifat yang keji dan menggantikannya dengan sifat-sifat Akhlaq yang
 terpuji. Ia juga merupakan Batin bagi Syari’at yang mana dengannya 
seseorang itu dapat memahami hakikat amalan-amalan Salih di dalam Agama 
Islam.
Ilmu Tariqat juga merupakan suatu jalan yang khusus untuk menuju 
Ma’rifat dan Haqiqat Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Ia termasuk dalam Ilmu 
Mukasyafah dan merupakan Ilmu Batin, Ilmu Keruhanian dan Ilmu Mengenal 
Diri. Ilmu Keruhanian ini adalah bersumber dari Hadhrat Allah Subhanahu 
Wa Ta’ala yang diwahyukan kepada Hadhrat Jibrail ‘Alaihissalam dan 
diwahyukan kepada sekelian Nabi dan Rasul khususnya Para Ulul ‘Azmi dan 
yang paling khusus dan sempurna adalah kepada Hadhrat Baginda Nabi 
Besar, Penghulu Sekelian Makhluk, Pemimpin dan Penutup Sekelian Nabi dan
 Rasul, Baginda Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa Alihi Wa 
Ashabihi Wasallam.
Kemudian ilmu ini dikurniakan secara khusus oleh Hadhrat Baginda Nabi
 Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam kepada dua orang 
Sahabatnya yang unggul iaitu Hadhrat Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq dan 
Hadhrat Sayyidina ‘Ali Ibni Abi Talib Radhiyallahu ‘Anhuma. Melalui 
mereka berdualah berkembangnya sekelian Silsilah Tariqat yang muktabar 
di atas muka bumi sehingga ke hari ini.
Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam 
juga mengaruniakan Ilmu Keruhanian yang khas kepada Hadhrat Salman 
Al-Farisi Radhiyallahu ‘Anhu.
Di zaman Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi 
Wasallam, seorang Tabi’in yang bernama Hadhrat Uwais Al-Qarani 
Radhiyallahu ‘Anhu juga telah menerima limpahan Ilmu Keruhanian dari 
Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam 
meskipun dia berada dalam jarak yang jauh dan tidak pernah sampai ke 
Makkah dan Madinah bertemu Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah 
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, sedangkan beliau hidup pada suatu zaman 
yang sama dengan Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu 
‘Alaihi Wasallam.
Pada tahun 657 Masihi Hadhrat Uwais Al-Qarani Radhiyallahu ‘Anhu Wa 
Rahmatullah ‘Alaih telah membangunkan suatu jalan Tariqat yang mencapai 
ketinggian yang terkenal dengan Nisbat Uwaisiyah yang mana seseorang itu
 boleh menerima limpahan Keruhanian dari Hadhrat Baginda Nabi Muhammad 
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan sekelian Para Masyaikh 
Akabirin meskipun pada jarak dan masa yang jauh.
Di dalam kitab ‘Awariful Ma’arif ada dinyatakan bahawa di zaman 
Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, 
Hadhrat Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq dan Hadhrat Sayyidina ‘Ali Ibni 
Abi Talib Radhiyallahu ‘Anhuma telah menghidupkan perhimpunan 
jemaah-jemaah dimana upacara Bai’ah dilakukan dan majlis-majlis zikir pun turut diadakan.
Tariqat menurut pengertian bahasa bererti jalan, aliran, cara, garis,
 kedudukan tokoh terkemuka, keyakinan, mazhab, sistem kepercayaan dan 
agama. Berasaskan tiga huruf iaitu huruf Ta, Ra dan Qaf. Ada Masyaikh 
yang menyatakan bahawa huruf Ta bererti Taubat, Ra bererti Redha dan Qaf
 bererti Qana’ah. Lafaz jamak bagi Tariqat ialah Taraiq atau Turuq yang 
bererti tenunan dari bulu yang berukuran 4 hingga 8 hasta dan 
dipertautkan sehelai demi sehelai. Tariqat juga bererti garisan pada 
sesuatu seperti garis-garis yang terdapat pada telur dan menurut 
Al-Laits Rahmatullah ‘alaih, Tariqat ialah tiap garis di atas tanah, 
atau pada jenis-jenis pakaian.
Ijazah seorang Syekh dalam silsilah tarekat
Dalam tasawuf, seperti dalam setiap disiplin Islam yang serius 
seperti fiqh, tajwid, dan hadis, seorang murid harus memiliki master 
atau 'syekh' dari siapa mengambil pengetahuan, orang yang dirinya telah 
diambil dari master, dan begitu pada, dalam rantai master terus kembali 
kepada Nabi (sallallahu `alaihi wa sallam) yang adalah sumber segala 
pengetahuan Islam. Dalam tradisi Sufi, ini berarti tidak hanya bahwa 
Syekh ini telah bertemu dan mengambil tarekat dari master, tetapi bahwa 
guru selama hidupnya telah secara eksplisit dan diverifikasi 
diinvestasikan murid - baik secara tertulis atau di depan sejumlah saksi
 - untuk mengajarkan jalan spiritual sebagai master berwenang (murshid 
ma'dhun) untuk generasi murid penerus.
Silsila tersebut transmisi dari garis lurus dari master adalah salah 
satu kriteria yang membedakan jalan sufi yang benar 'berhubungan' 
(tarekat muttasila), dari jalan 'diputus' tidak otentik atau, (tarekat 
munqati'a). Pemimpin jalan yang diputus bisa mengklaim sebagai syekh 
berdasarkan izin yang diberikan oleh Syeikh dalam keadaan diverifikasi 
pribadi atau lainnya, atau oleh seorang tokoh yang telah meningal dunia 
ini, seperti salah satu dari orang soleh atau Nabi sendiri (sallallahu 
`alaihi wa sallam), atau dalam mimpi, dan sebagainya. Praktek ini hanya 
"menghangatkan hati" (biha yusta'nasu) tetapi tidak memenuhi kondisi 
tasawuf yang seorang Syekh harus memiliki otorisasi ijazah
 yang jelas menghubungkan dia dengan Nabi (sallallahu `alaihi wa 
sallam), salah satu yang bisa diverifikasi oleh orang lain daripada 
dirinya sendiri. Banyak kebohongan diberitahu oleh orang-orang, dan 
tanpa otorisasi atau ijazah yang bisa diverifikasi oleh publik, tarekat 
akan dikompromikan oleh mereka.
Silsilah Tariqah
SETIAP hari sewaktu terbit dan sebelum terbenam matahari, bacalah 
"A'uzubillahi Minash-Syaitanir Rajim", lalu membaca "Bismillahir 
Rahmanir Rahim" dan "Surah Al-Fatihah" sekali dan "Surah Al-Ikhlas" 
sebanyak 3 kali beserta "Bismillahir Rahmanir Rahim", kemudian 
dihadiahkan pahala bacaan tersebut kepada sekalian Ruhaniyah Para 
Masyaikh Silsilah ‘Aliyah Naqshbandiyah Mujaddidiyah seperti berikut: 
"Ya Allah, telah ku hadiahkan seumpama pahala bacaan Fatihah dan Qul 
Huwa Allah kepada sekelian Arwah Muqaddasah Masyaikh Akabirin Silsilah 
'Aliyah Naqshbandiyah Mujaddidiyah." Seterusnya membaca Syajarah 
Tayyibah ini pada setiap waktu  tersebut.
Bismillahir Rahmaanir Rahiim
- 1. Syafi'ul Muznibin Rahmatan lil 'Alamin Hadhrat Muhammad Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam.
 - 2. Khalifah Rasulullah Hadhrat Abu Bakar Siddiq Radhiyallahu 'Anhu.
 - 3. Sahibi Rasulullah Hadhrat Salman Farisi Radhiyallahu 'Anhu.
 - 4. Hadhrat Qosim bin Muhammad bin Abi Bakar Radhiyallahu 'Anhum.
 - 5. Hadhrat Imam Ja'afar Sadiq Radhiyallahu 'Anhu.
 - 6. Hadhrat Khwajah Abu Yazid Bistami Rahmatullah 'alaihi.
 - 7. Hadhrat Khwajah Abul Hassan Kharqani Rahmatullah 'alaihi.
 - 8. Hadhrat Khwajah Abu 'Ali Faramadi Rahmatullah 'alaihi.
 - 9. Hadhrat Khwajah Yusof Hamdani Rahmatullah 'alaihi.
 - 10. Hadhrat Khwajah 'Abdul Khaliq Ghujduwani Rahmatullah 'alaihi.
 - 11. Hadhrat Khwajah 'Arif Riwagari Rahmatullah 'alaihi.
 - 12. Hadhrat Khwajah Mahmud Anjir Faghnawi Rahmatullah 'alaihi.
 - 13. Hadhrat Khwajah 'Azizan 'Ali Ramitani Rahmatullah 'alaihi.
 - 14. Hadhrat Khwajah Muhammad Baba Sammasi Rahmatullah 'alaih.
 - 15. Hadhrat Khwajah Sayyid Amir Kullal Rahmatullah 'alaihi.
 - 16. Hadhrat Khwajah Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah 'alaihi.
 - 17. Hadhrat Khwajah 'Alauddin 'Attar Rahmatullah 'alaihi.
 - 18. Hadhrat Khwajah Ya'qub Carkhi Rahmatullah 'alaihi.
 - 19. Hadhrat Khwajah 'Ubaidullah Ahrar Rahmatullah 'alaihi.
 - 20. Hadhrat Khwajah Muhammad Zahid Rahmatullah 'alaihi.
 - 21. Hadhrat Khwajah Darwish Muhammad Rahmatullah 'alaihi.
 - 22. Hadhrat Maulana Khwajah Amkangi Rahmatullah 'alaihi.
 - 23. Hadhrat Khwajah Muhammad Baqi Billah Rahmatullah 'alaihi.
 - 24. Hadhrat Khwajah Mujaddid Alf Tsani Syeikh Ahmad Faruqi Sirhindi Rahmatullah 'alaihi.
 - 25. Hadhrat Khwajah Muhammad Ma'sum Rahmatullah 'alaihi.
 - 26. Hadhrat Khwajah Syeikh Saifuddin Rahmatullah 'alaihi.
 - 27. Hadhrat Khwajah Sayyid Nur Muhammad Budayuni Rahmatullah 'alaihi.
 - 28. Hadhrat Khwajah Mirza Mazhar Jan Janan Syahid Rahmatullah 'alaihi.
 - 29. Hadhrat Maulana Khwajah Shah ‘Abdullah Ghulam 'Ali Dehlawi Rahmatullah 'alaihi.
 - 30. Hadhrat Khwajah Shah Abu Sa’id Rahmatullah 'alaihi.
 - 31. Hadhrat Khwajah Shah Ahmad Sa'id Rahmatullah 'alaihi.
 - 32. Hadhrat Khwajah Haji Dost Muhammad Qandahari Rahmatullah 'alaihi.
 - 33. Hadhrat Khwajah Haji Muhammad 'Utsman Rahmatullah 'alaihi.
 - 34. Hadhrat Khwajah Haji Muhammad Sirajuddin Rahmatullah 'alaihi.
 - 35. Hadhrat Khwajah Maulana Abu Sa'ad Ahmad Khan Rahmatullah 'alaihi.
 - 36. Hadhrat Khwajah Maulana Muhammad 'Abdullah Rahmatullah 'alaihi.
 - 37. Hadhrat Maulana Khwajah Khan Muhammad Sahib Mudda Zilluhul 'Ali.
 - 38. Hadhrat Faqir Maulawi Jalalluddin Ahmad Ar-Rowi 'Ufiyallahu 'Anhu Wali Walidaihi.
 - 39. Bar Faqir Haqir, Khak Paey Buzurgan, La Syai Miskin ........................……………………..'Ufiya 'Anhu Par, Raham Farma Wa Muhabbat Wa Ma'rifat Wa Jam'iyat Zahiri Wa Batini Wa 'Afiyati Darain Wa Bahrahi Kamil Az Fuyudzi Wa Barkati In Buzurgan Rozi Ma Kun. Robbana Tawaffana Muslimin, Wa Alhiqna Bissolihin.
 
Ya Tuhan kami, matikanlah kami sebagai Muslim dan sertakanlah kami bersama Para Salihin.
AJARAN ASAS NAQSHBANDIYAH
TARIQAT Naqshbandiyah mempunyai prinsip asasnya yang tersendiri yang 
telah diasaskan oleh Hadhrat Khwajah Khwajahgan Maulana Syeikh ‘Abdul 
Khaliq Al-Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih. Ia telah meletakkan lapan 
prinsip asas ini sebagai dasar Tariqat Naqshbandiyah. Prinsip-prinsip 
ini dinyatakannya dalam sebutan bahasa Parsi dan mengandungi pengertian 
dan pangajaran yang amat tinggi nilainya. Adapun prinsip-prinsipnya 
adalah seperti berikut:
- 1. Yad Kard
 - 2. Baz Gasht
 - 3. Nigah Dasyat
 - 4. Yad Dasyat
 - 5. Hosh Dar Dam
 - 6. Nazar Bar Qadam
 - 7. Safar Dar Watan
 - 8. Khalwat Dar Anjuman
 
Hadhrat Syeikh Muhammad Parsa Rahmatullah ‘alaih yang merupakan 
sahabat, khalifah dan penulis riwayat Hadhrat Maulana Shah Bahauddin 
Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah menyatakan di dalam kitabnya bahawa 
ajaran Tariqat Hadhrat Khwajah Maulana Syeikh Abdul Khaliq Al-Ghujduwani
 Rahmatullah ‘alaih berkenaan zikir dan ajaran lapan prinsip asas 
seperti yang dinyatakan di atas turut dianuti dan diamalkan oleh 40 
jenis Tariqat. Tariqat lain menjadikan asas ini sebagai panduan kepada 
jalan kebenaran yang mulia iaitu jalan kesedaran dalam menuruti Sunnah 
Hadhrat Baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dengan 
meninggalkan sebarang bentuk Bida’ah dan bermujahadah melawan hawa 
nafsu. Kerana itulah Hadhrat Khwajah Maulana Syeikh Abdul Khaliq 
Al-Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih mencapai ketinggian Ruhani dan menjadi 
seorang Mahaguru Tariqat dan penghulu pemimpin keruhanian pada zamannya.
1. YAD KARD
Yad berarti ingat yakni Zikir. Perkataan Kard pula bagi menyatakan 
kata kerja bagi ingat yakni pekerjaan mengingati Allah Subhanahu Wa 
Ta’ala dan ianya merupakan zat bagi zikir. Berkata Para Masyaikh, Yad 
Kard bermaksud melakukan zikir mengingati Tuhan dengan menghadirkan 
hati. Murid yang telah melakukan Bai‘ah dan telah ditalqinkan dengan 
zikir hendaklah senantiasa sibuk mengingati Allah Subhanahu Wa Ta’ala 
dengan kalimah zikir yang telah ditalqinkan.
Zikir yang telah ditalqinkan oleh Syeikh adalah zikir yang akan 
membawa seseorang murid itu mencapai ketinggian darjat Ruhani. Syeikh 
akan mentalqinkan zikir kepada muridnya sama ada Zikir Ismu Zat ataupun 
Zikir Nafi Itsbat secara Lisani ataupun Qalbi. Seseorang murid hendaklah
 melakukan zikir yang sebanyak-banyaknya dan sentiasa menyibukkan 
dirinya dengan berzikir. Pada setiap hari, masa dan keadaan, sama ada 
dalam keadaaan berdiri atau duduk atau berbaring ataupun berjalan, 
hendaklah sentiasa berzikir.
Pada lazimnya seseorang yang baru menjalani Tariqat Naqshbandiyah 
ini, Syeikh akan mentalqinkan kalimah Ismu Zat iaitu lafaz Allah sebagai
 zikir yang perlu dilakukan pada Latifah Qalb tanpa menggerakkan lidah. 
Murid hendaklah berzikir Allah Allah pada latifah tersebut sebanyak 24 
ribu kali sehari semalam setiap hari sehingga terhasilnya cahaya Warid.
Ada sebahagian Syeikh yang menetapkan jumlah permulaan sebanyak lima 
ribu kali sehari semalam dan ada juga yang menetapkannya sehingga tujuh 
puluh ribu kali sehari semalam.
Seterusnya murid hendaklah mengkhabarkan segala pengalaman 
Ruhaniahnya kepada Syeikh apabila menerima Warid tersebut. Begitulah 
pada setiap Latifah, murid hendaklah berzikir sebanyak-banyaknya pada 
kesemua Latifah seperti yang diarahkan oleh Syeikh sehingga tercapainya 
Warid. Mengingati Allah Subhanahu Wa Ta’ala secara sempurna adalah 
dengan berzikir menghadirkan hati ke Hadhrat ZatNya.
Setelah Zikir Ismu Zat dilakukan pada setiap Latifah dengan sempurna,
 Syeikh akan mentalqinkan pula Zikir Nafi Itsbat iaitu kalimah LA ILAHA 
ILLA ALLAH yang perlu dilakukan sama ada secara Lisani iaitu menerusi 
lidah atau secara Qalbi iaitu berzikir menerusi lidah hati.
Zikir Nafi Itsbat perlu dilakukan menurut kaifiyatnya. Syeikh akan 
menentukan dalam bentuk apa sesuatu zikir itu perlu dilakukan. Yang 
penting bagi Salik adalah menyibukkan diri dengan zikir yang telah 
ditalqinkan oleh Syeikh sama ada ianya Zikir Ismu Zat ataupun Zikir Nafi
 Itsbat. Salik hendaklah memelihara zikir dengan hati dan lidah dengan 
menyebut Allah Allah iaitu nama bagi Zat Tuhan yang merangkumi kesemua 
Nama-NamaNya dan Sifat-SifatNya yang mulia serta dengan menyebut Zikir 
Nafi Itsbat menerusi kalimah LA ILAHA ILLA ALLAH dengan 
sebanyak-banyaknya. Salik hendaklah melakukan Zikir Nafi Itsbat sehingga
 dia mencapai kejernihan hati dan tenggelam di dalam Muraqabah. Murid 
hendaklah melakukan Zikir Nafi Itsbat sebanyak 5 ribu ke 10 ribu kali 
setiap hari bagi menanggalkan segala kekaratan hati. Zikir tersebut akan
 membersihkan hati dan membawa seseorang itu kepada Musyahadah.
Zikir Nafi Itsbat menurut Akabirin Naqshbandiyah, seseorang murid 
yang baru itu hendaklah menutup kedua matanya, menutup mulutnya, 
merapatkan giginya, menongkatkan lidahnya ke langit-langit dan menahan 
napasnya. Dia hendaklah mengucapkan zikir ini dengan hatinya bermula 
dari kalimah Nafi dan seterusnya kalimah Itsbat. Bagaimanapun, bagi 
murid yang telah lama hendaklah membukakan kedua matanya dan tidak perlu
 menahan napasnya.
Bermula dari kalimah Nafi iaitu LA yang bererti Tiada, dia hendaklah 
menarik kalimah LA ini dari bawah pusatnya ke atas hingga ke otak. 
Apabila kalimah LA mencapai otak, ucapkan pula kalimah ILAHA di dalam 
hati yang bererti Tuhan. Kemudian hendaklah digerakkan dari otak ke bahu
 kanan sambil menyebut ILLA yang bererti Melainkan, lalu menghentakkan 
kalimah Itsbat iaitu ALLAH ke arah Latifah Qalb. Sewaktu menghentakkan 
kalimah ALLAH ke arah Qalb, hendaklah merasakan bahawa kesan hentakan 
itu mengenai kesemua Lataif di dalam tubuh badan.
Zikir yang sebanyak-banyaknya akan membawa seseorang Salik itu 
mencapai kepada kehadiran Zat Allah dalam kewujudan secara Zihni yakni 
di dalam pikiran. Salik hendaklah berzikir dalam setiap napas yang 
keluar dan masuk. Yad Kard merupakan amalan dipikiran yang bertujuan 
pikiran hendaklah sentiasa menggesa diri supaya sentiasa ingat kepada 
Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan melakukan zikir bagi mengingati ZatNya. 
Pekerjaan berzikir mengingati Allah Subhanahu Wa Ta’ala adalah suatu 
amalan yang tiada batas dan had. Ianya boleh dikerjakan pada sebarang 
keadaan, masa dan tempat. Hendaklah sentiasa memperhatikan napas supaya 
setiap napas yang keluar dan masuk itu disertai ingatan terhadap Zat 
Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
2. BAZ GASHT
Baz Gasht berarti kembali. Menurut Para Masyaikh, maksudnya ialah 
seseorang yang melakukan zikir dengan menggunakan lidah hati menyebut 
Allah Allah dan LA ILAHA ILLA ALLAH, begitulah juga setelah itu 
hendaklah mengucapkan di dalam hati dengan penuh khusyuk dan merendahkan
 diri akan ucapan ini:
“Ilahi Anta Maqsudi, Wa Ridhoka Matlubi, A’tini Mahabbataka Wa Ma’rifataka”
Yang bererti, “Wahai Tuhanku Engkaulah maksudku dan keredhaanMu tuntutanku, kurniakanlah Cinta dan Makrifat ZatMu.”
Ianya merupakan ucapan Hadhrat Baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi 
Wasallam, ucapan ini akan meningkatkan tahap kesedaran kepada kewujudan 
dan Keesaan Zat Tuhan, sehingga dia mencapai suatu tahap dimana
 segala kewujudan makhluk terhapus pada pandangan matanya. Apa yang 
dilihatnya walau ke mana jua dia memandang, yang dilihatnya hanyalah 
Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Ucapan kata-kata ini juga memberikan kita 
pengertian bahawa hanya Allah Subhanahu Wa Ta’ala yang menjadi maksud 
dan tujuan kita dan tidak ada tujuan lain selain untuk mendapatkan 
keredhaanNya. Salik hendaklah mengucapkan kalimah ini bagi menghuraikan 
segala rahsia Keesaan Zat Tuhan dan supaya terbuka kepadanya keunikan 
hakikat Kehadiran Zat Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Sebagai murid, tidak boleh meninggalkan zikir kalimah ini meskipun 
tidak merasakan sebarang kesan pada hati. Dia hendaklah tetap meneruskan
 zikir kalimah tersebut sebagai menuruti anjuran Syeikhnya.
Makna Baz Gasht ialah kembali kepada Allah Yang Maha Tinggi Lagi Maha
 Mulia dengan menunjukkan penyerahan yang sempurna, mentaati segala 
kehendakNya dan merendahkan diri dengan sempurna dalam memuji ZatNya. 
Adapun lafaz Baz Gasht dalam bahasa Parsi seperti yang diamalkan oleh 
Para Akabirin Naqshabandiyah Mujaddidiyah adalah seperti berikut:
“Khudawandah, Maqsudi Man Tui Wa Ridhai Tu, Tarak Kardam Dunya Wa Akhirat Baraey Tu, Mahabbat Wa Ma’rifati Khud Badih.”
Yang bererti, “Tuhanku, maksudku hanyalah Engkau dan keredaanMu, 
telahku lepaskan Dunia dan Akhirat kerana Engkau, kurniakanlah Cinta dan
 Makrifat ZatMu.”
Pada permulaan, jika Salik sendiri tidak memahami hakikat kebenaran 
ucapan kata-kata ini, hendaklah dia tetap juga menyebutnya kerana 
menyebut kata-kata itu dengan hati yang khusyuk dan merendahkan diri 
akan menambahkan lagi pemahamannya dan secara sedikit demi sedikit Salik
 itu akan merasai hakikat kebenaran perkataan tersebut dan Insya Allah 
akan merasai kesannya. Hadhrat Baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi 
Wasallam telah menyatakan dalam doanya, “Ma Zakarnaka Haqqa Zikrika Ya 
Mazkur.” Yang bererti, “Kami tidak mengingatiMu dengan hak mengingatiMu 
secara yang sepatutnya, Wahai Zat yang sepatutnya diingati.”
Seseorang Salik itu tidak akan dapat hadir ke Hadhrat Allah Subhanahu
 Wa Ta’ala menerusi zikirnya dan tidak akan dapat mencapai Musyahadah 
terhadap rahsia-rahsia dan sifat-sifat Allah Subhanahu Wa Ta’ala 
menerusi zikirnya jika dia tidak berzikir dengan sokongan dari Allah 
Subhanahu Wa Ta’ala dan menerusi ingatan Allah Subhanahu Wa Ta’ala 
terhadap dirinya.
Seorang Salik itu tidak akan dapat berzikir dengan kemampuan dirinya 
bahkan dia hendaklah sentiasa menyedari bahawa Allah Subhanahu Wa Ta’ala
 lah yang sedang berzikir menerusi dirinya. Hadhrat Maulana Syeikh Abu 
Yazid Bistami Rahmatullah ‘alaih telah berkata, “Apabila daku mencapai 
ZatNya, daku melihat bahawa ingatanNya terhadap diriku mendahului 
ingatanku terhadap diriNya.”
3. NIGAH DASYAT
Nigah berarti menjaga, mengawasi, memelihara dan Dasyat pula berarti 
melakukannya dengan bersungguh-sungguh. Maksudnya ialah seseorang Salik 
itu sewaktu melakukan zikir hendaklah sentiasa memelihara hati dari 
sebarang khatrah lintasan hati dan was-was Syaitan dengan 
bersungguh-sungguh. Jangan biarkan khayalan kedukaan memberi kesan 
kepada hati.
Setiap hari hendaklah melapangkan masa selama sejam ke dua jam 
ataupun lebih untuk memelihara hati dari segala ingatan selain Allah 
Subhanahu Wa Ta’ala. Selain DiriNya, jangan ada sebarang khayalan pada 
pikiran dan hati. Lakukan latihan ini sehingga segala sesuatu selain 
Allah Subhanahu Wa Ta’ala, segala-galanya menjadi lenyap.
Nigah Dasyat juga bermakna seseorang Salik itu mesti memperhatikan 
hatinya dan menjaganya dengan menghindarkan sebarang ingatan yang buruk 
masuk ke dalam hati. Ingatan dan keinginan yang buruk akan menjauhkan 
hati dari kehadiran Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Kesufian yang sebenar 
adalah daya untuk memelihara hati dari ingatan yang buruk dan 
memeliharanya dari sebarang keinginan yang rendah. Seseorang yang 
benar-benar mengenali hatinya akan dapat mengenali Tuhannya. Di dalam 
Tariqat Naqshbandiyah ini, seseorang Salik yang dapat memelihara hatinya
 dari sebarang ingatan yang buruk selama 15 minit adalah merupakan suatu
 pencapaian yang besar dan menjadikannya layak sebagai seorang ahli Sufi
 yang benar.
Hadhrat Maulana Shah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘alaih 
menyatakan di dalam kitabnya Idhahut Tariqah bahawa, “Nigah Dasyat 
adalah merupakan syarat ketika berzikir, bahawa ketika berzikir 
hendaklah menghentikan segala khayalan serta was-was dan apabila 
sebarang khayalan yang selain Allah terlintas di dalam hati maka pada 
waktu itu juga hendaklah dia menjauhkannya supaya khayalan Ghairullah 
tidak menduduki hati.”
Hadhrat Maulana Syeikh Abul Hassan Kharqani Rahmatullah ‘alaih pernah berkata, “Telah berlalu 40 tahun dimana
 Allah sentiasa melihat hatiku dan telah melihat tiada sesiapa pun 
kecuali DiriNya dan tiada ruang bilik di dalam hatiku untuk selain dari 
Allah.”
Hadhrat Syeikh Abu Bakar Al-Qittani Rahmatullah ‘alaih pernah 
berkata, “Aku menjadi penjaga di pintu hatiku selama 40 tahun dan aku 
tidak pernah membukanya kepada sesiapa pun kecuali Allah Subhanahu Wa 
Ta’ala sehinggakan hatiku tidak mengenali sesiapapun kecuali Allah 
Subhanahu Wa Ta’ala.”
Seorang Syeikh Sufi pernah berkata, “Oleh kerana aku telah menjaga 
hatiku selama sepuluh malam, hatiku telah menjagaku selama dua puluh 
tahun.”
4. YAD DASYAT
Yad Dasyat berarti mengingat Allah Subhanahu Wa Ta’ala dengan 
bersungguh-sungguh dengan Zauq Wijdani sehingga mencapai Dawam Hudhur 
yakni kehadiran Zat Allah secara kekal berterusan dan berada dalam 
keadaan berjaga-jaga memperhatikan limpahan Faidhz dari sisi Allah 
Subhanahu Wa Ta’ala. Kesedaran ini diibaratkan sebagai Hudhur Bey Ghibat
 dan merupakan Nisbat Khassah Naqshbandiyah.
Yad Dasyat juga bermakna seseorang yang berzikir itu memelihara 
hatinya pada setiap penafian dan pengitsbatan di dalam setiap napas 
tanpa meninggalkan Kehadiran Zat Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Ianya 
menghendaki agar Salik memelihara hatinya di dalam Kehadiran Kesucian 
Zat Allah Subhanahu Wa Ta’ala secara berterusan. Ini untuk 
membolehkannya agar dapat merasai kesedaran dan melihat Tajalli Cahaya 
Zat Yang Esa atau disebut sebagai Anwaruz-Zatil-Ahadiyah.
Menurut Hadhrat Maulana Shah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘alaih, 
Yad Dasyat merupakan istilah Para Sufi bagi menerangkan keadaan maqam 
Syuhud atau Musyahadah yang juga dikenali sebagai ‘Ainul Yaqin atau 
Dawam Hudhur dan Dawam Agahi.
Di zaman para Sahabat Ridhwanullah ‘Alaihim Ajma’in ianya disebut 
sebagai Ihsan. Ia merupakan suatu maksud di dalam Tariqah Naqshbandiyah 
Mujaddidiyah bagi menghasilkan Dawam Hudhur dan Dawam Agahi dengan 
Hadhrat Zat Ilahi Subhanahu Wa Ta’ala dan di samping itu berpegang 
dengan ‘Aqidah yang sahih menurut Ahlus Sunnah Wal Jama’ah dan 
melazimkan diri beramal menuruti Sunnah Nabawiyah Sallallahu ‘Alaihi 
Wasallam.
Jika Salik tidak memiliki ketiga-tiga sifat ini iaitu tetap 
mengingati Zat Ilahi, beri’tiqad dengan ‘Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jama’ah
 dan menuruti Sunnah Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam ataupun 
meninggalkan salah satu darinya maka dia adalah terkeluar dari jalan 
Tariqat Naqshbandiyah, Na’uzu Billahi Minha!
5. HOSH DAR DAM
Hosh berarti sadar, Dar berarti dalam dan Dam berarti napas, yakni 
sadar dalam napas. Seseorang Salik itu hendaklah berada dalam kesedaran 
bahawa setiap napasnya yang keluar masuk mestilah beserta kesedaran 
terhadap Kehadiran Zat Allah Ta’ala. Jangan sampai hati menjadi lalai 
dan leka dari kesedaran terhadap Kehadiran Zat Allah Ta’ala. Dalam 
setiap napas hendaklah menyedari kehadiran ZatNya.
Menurut Hadhrat Khwajah Maulana Syeikh Abdul Khaliq Al-Ghujduwani 
Rahmatullah ‘alaih bahawa, “Seseorang Salik yang benar hendaklah menjaga
 dan memelihara napasnya dari kelalaian pada setiap kali masuk dan 
keluarnya napas serta menetapkan hatinya sentiasa berada dalam Kehadiran
 Kesucian ZatNya dan dia hendaklah memperbaharukan napasnya dengan 
ibadah dan khidmat serta membawa ibadah ini menuju kepada Tuhannya 
seluruh kehidupan, kerana setiap napas yang disedut dan dihembus beserta
 KehadiranNya adalah hidup dan berhubung dengan Kehadiran ZatNya Yang 
Suci. Setiap napas yang disedut dan dihembus dengan kelalaian adalah 
mati dan terputus hubungan dari Kehadiran ZatNya Yang Suci.”
Hadhrat Khwajah Maulana Syeikh ‘Ubaidullah Ahrar Rahmatullah ‘alaih 
berkata, “Maksud utama seseorang Salik di dalam Tariqah ini adalah untuk
 menjaga napasnya dan seseorang yang tidak dapat menjaga napasnya dengan
 baik maka dikatakan kepadanya bahawa dia telah kehilangan dirinya.”
Hadhrat Syeikh Abul Janab Najmuddin Al-Kubra Rahmatullah ‘alaih 
berkta dalam kitabnya Fawatihul Jamal bahawa, “Zikir adalah sentiasa 
berjalan di dalam tubuh setiap satu ciptaan Allah sebagai memenuhi 
keperluan napas mereka biarpun tanpa kehendak sebagai tanda ketaatan 
yang merupakan sebahagian dari penciptaan mereka. Menerusi pernapasan 
mereka, bunyi huruf ‘Ha’ dari nama Allah Yang Maha Suci berada dalam 
setiap napas yang keluar masuk dan ianya merupakan tanda kewujudan Zat 
Yang Maha Ghaib sebagai menyatakan Keunikan dan Keesaan Zat Tuhan. Maka 
itu amatlah perlu berada dalam kesedaran dan hadir dalam setiap napas 
sebagai langkah untuk mengenali Zat Yang Maha Pencipta.”
Nama Allah yang mewakili kesemua Sembilan Puluh Sembilan Nama-Nama 
dan Sifat-Sifat Allah dan Af’alNya adalah terdiri dari empat huruf iaitu
 Alif, Lam, Lam dan Ha.
Para Sufi berkata bahawa Zat Ghaib Mutlak adalah Allah Yang Maha Suci
 lagi Maha Mulia KetinggianNya dan DiriNya dinyatakan menerusi huruf 
yang terakhir dari Kalimah Allah iaitu huruf Ha. Huruf tersebut apabila 
ditemukan dengan huruf Alif akan menghasilkan sebutan Ha yang memberikan
 makna “Dia Yang Ghaib” sebagai kata ganti diri. Bunyi sebutan Ha itu 
sebagai menampilkan dan menyatakan bukti kewujudan Zat DiriNya Yang 
Ghaib Mutlak (Ghaibul Huwiyyatil Mutlaqa Lillahi ‘Azza Wa Jalla). Huruf 
Lam yang pertama adalah bermaksud Ta‘arif atau pengenalan dan huruf Lam 
yang kedua pula adalah bermaksud Muballaghah yakni pengkhususan. Menjaga
 dan memelihara hati dari kelalaian akan membawa seseorang itu kepada 
kesempurnaan Kehadiran Zat, dan kesempurnaan Kehadiran Zat akan 
membawanya kepada kesempurnaan Musyahadah dan kesempurnaan Musyahadah 
akan membawanya kepada kesempurnaan Tajalli Sembilan Puluh Sembilan 
Nama-Nama dan Sifat-Sifat Allah. Seterusnya Allah akan membawanya kepada
 penzahiran kesemua Sembilan Puluh Sembilan Nama-Nama dan Sifat-Sifat 
Allah dan Sifat-SifatNya yang lain kerana adalah dikatakan bahawa Sifat 
Allah itu adalah sebanyak napas-napas manusia.
Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih menegaskan bahawa hendaklah
 mengingati Allah pada setiap kali keluar masuk napas dan di antara 
keduanya yakni masa di antara udara disedut masuk dan dihembus keluar 
dan masa di antara udara dihembus keluar dan disedut masuk. Terdapat 
empat ruang untuk diisikan dengan Zikrullah. Amalan ini disebut Hosh Dar
 Dam yakni bezikir secara sedar dalam napas. Zikir dalam pernapasan juga
 dikenali sebagai Paas Anfas di kalangan Ahli Tariqat Chistiyah.
Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih berkata, “Tariqat ini 
dibina berasaskan napas, maka adalah wajib bagi setiap orang untuk 
menjaga napasnya pada waktu menghirup napas dan menghembuskan napas dan 
seterusnya menjaga napasnya pada waktu di antara menghirup dan 
menghembuskan napas.”
Udara Masuk - Allah Allah Antara - Allah Allah Udara Keluar - Allah Allah Antara - Allah Allah
Perlu diketahui bahawa menjaga napas dari kelalaian adalah amat sukar
 bagi seseorang Salik, lantaran itu mereka hendaklah menjaganya dengan 
memohon Istighfar yakni keampunan kerana memohon Istighfar akan 
menyucikan hatinya dan mensucikan napasnya dan menyediakan dirinya untuk
 menyaksikan Tajalli penzahiran manifestasi Allah Subhanahu Wa Ta’ala di
 mana-mana jua.
6. NAZAR BAR QADAM
Nazar berarti memandang, Bar berarti pada, dan Qadam pula berarti 
kaki. Seseorang Salik itu ketika berjalan hendaklah sentiasa memandang 
ke arah kakinya dan jangan melebihkan pandangannya ke tempat lain dan 
setiap kali ketika duduk hendaklah sentiasa memandang ke hadapan sambil 
merendahkan pandangan. Jangan menoleh ke kiri dan ke kanan karena ianya 
akan menimbulkan fasad yang besar dalam dirinya dan akan menghalangnya 
dari mencapai maksud.
Nazar Bar Qadam bermakna ketika seseorang Salik itu sedang berjalan, 
dia hendaklah tetap memperhatikan langkah kakinya. Di mana jua dia 
hendak meletakkan kakinya, matanya juga perlu memandang ke arah 
tersebut. Tidak dibolehkan baginya melemparkan pandangannya ke sana 
sini, memandang kiri dan kanan ataupun di hadapannya kerana pandangan 
yang tidak baik akan menghijabkan hatinya.
Kebanyakan hijab-hijab di hati itu terjadi kerana bayangan gambaran 
yang dipindahkan dari pandangan penglihatan mata ke otak sewaktu 
menjalani kehidupan seharian. Ini akan mengganggu hati dan menimbulkan 
keinginan memenuhi berbagai kehendak hawa nafsu seperti yang telah 
tergambar di ruangan otak. Gambaran-gambaran ini merupakan hijab-hijab 
bagi hati dan ianya menyekat Cahaya Kehadiran Zat Allah Yang Maha Suci.
Kerana itulah Para Masyaikh melarang murid mereka yang telah 
menyucikan hati mereka menerusi zikir yang berterusan dari memandang ke 
tempat yang selain dari kaki mereka. Hati mereka ibarat cermin yang 
menerima dan memantulkan setiap gambaran dengan mudah. Ini akan 
mengganggu mereka dan akan menyebabkan kekotoran hati.
Maka itu, Salik diarahkan agar merendahkan pandangan supaya mereka 
tidak terkena panahan dari panahan Syaitan. Merendahkan pandangan juga 
menjadi tanda kerendahan diri. Orang yang bongkak dan sombong tidak 
memandang ke arah kaki mereka ketika berjalan. Ia juga merupakan tanda 
bagi seseorang yang menuruti jejak langkah Hadhrat Baginda Muhammad 
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam yang mana Hadhrat Baginda 
Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam ketika berjalan tidak 
menoleh ke kiri dan ke kanan tetapi Hadhrat Baginda Muhammad Rasulullah 
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam hanya melihat ke arah kakinya, bergerak 
dengan pantas menuju ke arah destinasinya. Pengertian batin yang 
dituntut dari prinsip ini ialah supaya Salik bergerak dengan laju dan 
pantas dalam melakukan perjalanan suluk, yang mana apa jua maqam yang 
terpandang olehnya maka dengan secepat yang mungkin kakinya juga segera 
sampai pada kedudukan maqam tersebut. Ia juga menjadi tanda ketinggian 
darjat seseorang yang mana dia tidak memandang kepada sesuatu pun 
kecuali Tuhannya. Sepertimana seseorang yang hendak lekas menuju kepada 
tujuannya, begitulah seorang Salik yang menuju Kehadhrat Tuhan hendaklah
 lekas-lekas bergerak, dengan cepat dan pantas, tidak menoleh ke kiri 
dan ke kanan, tidak memandang kepada hawa nafsu duniawi sebaliknya hanya
 memandang ke arah mencapai Kehadiran Zat Tuhan Yang Suci.
Hadhrat Maulana Imam Rabbani Mujaddid Alf Tsani Syeikh Ahmad Faruqi 
Sirhindi Rahmatullah ‘alaih telah berkata dalam suratnya yang ke-259 di 
dalam Maktubat, “Pandangan mendahului langkah dan langkah menuruti 
pandangan. Mi’raj ke maqam yang tinggi didahului dengan pandangan 
Basirah kemudian diikuti dengan langkah. Apabila langkah telah mencapai 
Mi’raj tempat yang dipandang, maka kemudian pandangan akan diangkat ke 
suatu maqam yang lain yang mana langkah perlu menurutinya. Kemudian 
pandangan akan diangkat ke tempat yang lebih tinggi dan langkah akan 
menurutinya. Begitulah seterusnya sehingga pandangan mencapai maqam 
kesempurnaan yang mana langkahnya akan diberhentikan. Kami katakan 
bahawa, apabila langkah menuruti pandangan, murid telah mencapai maqam 
kesediaan untuk menuruti jejak langkah Hadhrat Baginda Muhammad 
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Jejak langkah Hadhrat Baginda 
Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam adalah merupakan sumber 
asal bagi segala langkah.”
Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih berkata, “Jika kita 
memandang kesalahan sahabat-sahabat, kita akan ditinggalkan tanpa 
sahabat kerana tiada seorang juapun yang sempurna.”
7. SAFAR DAR WATAN
Safar berarti menjelajah, berjalan atau bersiar, Dar berarti dalam 
dan Watan berarti kampung. Safar Dar Watan bermakna berjalan-jalan dalam 
kampung dirinya yakni kembali berjalan menuju Tuhan. Seseorang Salik itu
 hendaklah menjelajah dari dunia ciptaan kepada dunia Yang Maha 
Pencipta.
Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam pernah 
bersabda yang mafhumnya, “Daku sedang menuju Tuhanku dari suatu hal 
keadaan ke suatu hal keadaan yang lebih baik dan dari suatu maqam ke 
suatu maqam yang lebih baik.”
Salik hendaklah berpindah dari kehendak hawa nafsu yang dilarang 
kepada kehendak untuk berada dalam Kehadiran ZatNya. Dia hendaklah 
berusaha meninggalkan segala sifat-sifat Basyariyah (Kemanusiawian) yang
 tidak baik dan meningkatkan dirinya dengan sifat-sifat Malakutiyah 
(Kemalaikatan) yang terdiri dari sepuluh maqam yaitu:
[1] Taubat
[2] Inabat
[3] Sabar
[4] Syukur
[5] Qana’ah
[6] Wara’
[7] Taqwa
[8] Taslim
[9] Tawakkal
[10] Redha.
Para Masyaikh membagikan perjalanan ini kepada dua kategori yaitu 
Sair Afaqi yakni Perjalanan Luar dan Sair Anfusi yakni Perjalanan 
Dalam. Perjalanan Luar adalah perjalanan dari suatu tempat ke suatu 
tempat mencari seorang pembimbing Ruhani yang sempurna bagi dirinya dan 
akan menunjukkan jalan ke tempat yang dimaksudkannya. hal Ini sekaligus memperbolehkannya untuk melakukan Perjalanan Dalam.
Seseorang Salik apabila dia sudah menemui seorang pembimbing Ruhani 
yang sempurna bagi dirinya adalah dilarang dari melakukan Perjalanan 
Luaran. Pada Perjalanan Luar ini terdapat berbagai kesukaran yang mana
 seseorang yang baru menuruti jalan ini tidak dapat tidak, pasti akan 
terjerumus ke dalam tindakan yang dilarang, kerana mereka adalah lemah 
dalam menunaikan ibadah mereka.
Perjalanan yang bersifat dalam pula menghendaki agar seseorang 
Salik itu meninggalkan segala tabiat yang buruk dan membawa adab tertib 
yang baik ke dalam dirinya serta mengeluarkan dari hatinya segala 
keinginan Duniawi. Dia akan diangkat dari suatu maqam yang kotor zulmat 
ke suatu maqam kesucian. Pada waktu itu dia tidak perlu lagi melakukan 
Perjalanan Luar. Hatinya telah dibersihkan dan menjadikannya suci  seperti air, jernih seperti kaca, bersih bagaikan cermin lalu 
menunjukkannya hakikat setiap segala suatu urusan yang penting dalam 
kehidupan sehariannya tanpa memerlukan sebarang tindakan yang bersifat 
luaran bagi pihak dirinya. Di dalam hatinya akan muncul segala apa yang 
diperlukan olehnya dalam kehidupan ini dan kehidupan mereka yang berada 
di sampingnya.
Hadhrat Maulana Shah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘alaih telah 
berkata, “Ketahuilah bahawa apabila hati tertakluk dengan sesuatu selain
 Allah dan khayalan yang buruk menjadi semakin kuat maka limpahan Faidhz
 Ilahi menjadi sukar untuk dicapai oleh Batin. Jesteru itu dengan 
kalimah LA ILAHA hendaklah menafikan segala akhlak yang buruk itu 
sebagai contohnya bagi penyakit hasad, sewaktu mengucapkan LA ILAHA 
hendaklah menafikan hasad itu dan sewaktu mengucapkan ILLA ALLAH 
hendaklah mengikrarkan cinta dan kasih sayang di dalam hati. Begitulah 
ketika melakukan zikir Nafi Itsbat dengan sebanyak-banyaknya lalu 
menghadap kepada Allah dengan rasa hina dan rendah diri bagi 
menghapuskan segala keburukan diri sehinggalah keburukan dirinya itu 
benar-benar terhapus. Begitulah juga terhadap segala rintangan Batin, 
ianya perlu disingkirkan supaya terhasilnya Tasfiyah dan Tazkiyah. 
Latihan ini merupakan salah satu dari maksud Safar Dar Watan.”
8. KHALWAT DAR ANJUMAN
Khalwat berarti bersendirian dan Anjuman berarti khalayak ramai, maka
 pengertiannya ialah bersendirian dalam keramaian. Maksudnya pada zahir,
 Salik bergaul dengan manusia dan pada batinnya dia kekal bersama Allah 
Subhanahu Wa Ta’ala.
Terdapat dua jenis khalwat yaitu Khalwat Luar atau disebut sebagai 
Khalwat Saghir yakni khalwat kecil dan Khalwat Dalam atau disebut 
sebagai Khalwat Kabir yang bermaksud khalwat besar atau disebut sebagai 
Jalwat. Khalwat Luar menghendaki Salik agar mengasingkan dirinya di 
tempat yang sunyi dan jauh dari kesibukan manusia. Secara bersendirian 
Salik menumpukan kepada Zikirullah dan Muraqabah untuk mencapai 
penyaksian Kebesaran dan Keagungan Kerajaan Allah Subhanahu Wa Ta’ala. 
Apabila sudah mencapai fana menerusi zikir pikir dan semua deria luaran 
difanakan, pada waktu itu deria dalaman bebas meneroka ke Alam Kebesaran
 dan Keagungan Kerajaan Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Ini seterusnya akan 
membawa kepada Khalwat Dalam.
Khalwat Dalam bermaksud berkhalwat dalam kesibukan manusia. Hati 
Salik hendaklah sentiasa hadir ke Hadhrat Tuhan dan hilang dari makhluk 
sedang jasmaninya sedang hadir bersama mereka. Dikatakan bahawa 
seseorang Salik yang Haq sentiasa sibuk dengan zikir khafi di dalam 
hatinya sehinggakan jika dia masuk ke dalam majlis keramaian manusia, 
dia tidak mendengar suara mereka. Kerana itu ianya dinamakan Khalwat 
Kabir dan Jalwat yakni berzikir dalam kesibukan manusia. Keadaan 
berzikir itu mengatasi dirinya dan penzahiran Hadhrat Suci Tuhan sedang 
menariknya membuatkannya tidak menghiraukan segala sesuatu yang lain 
kecuali Tuhannya. Ini merupakan tingkat khalwat yang tertinggi dan 
dianggap sebagai khalwat yang sebenar seperti yang dinyatakan dalam ayat
 Al-Quran Surah An-Nur ayat 37:
Para lelaki yang tidak dilalaikan oleh perniagaan dan tidak pula oleh
 jual beli dari mengingati Allah, dan dari mendirikan sembahyang, dan 
dari membayarkan zakat, mereka takut kepada suatu hari yang hati dan 
penglihatan menjadi goncang.
"Rijalun La Tulhihim Tijaratun Wala Bay’un ‘An Zikrillah," bermaksud 
para lelaki yang tidak dilalaikan oleh perniagaan dan jual beli dari 
mengingati Allah. Inilah merupakan jalan Tariqat Naqshbandiyah. Hadhrat 
Khwajah Shah Bahauddin Naqshband Qaddasallahu Sirrahu telah ditanyakan 
orang bahawa apakah yang menjadi asas bagi Tariqatnya?
Beliau menjawab, “Berdasarkan Khalwat Dar Anjuman, yakni zahir berada
 bersama Khalaq dan batin hidup bersama Haq serta menempuh kehidupan 
dengan menganggap bahawa Khalaq mempunyai hubungan dengan Tuhan. Sebagai
 Salik dia tidak boleh berhenti dari menuju kepada maksudnya yang 
hakiki.”
Sepertimana mafhum sabdaan Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah 
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, “Padaku terdapat dua sisi. Satu sisiku 
menghadap ke arah Penciptaku dan satu sisi lagi menghadap ke arah 
makhluk ciptaan.”
Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih berkata, “Tariqatuna 
As-Suhbah Wal Khayru Fil Jam’iyyat.” Yang bererti, “Jalan Tariqah kami 
adalah dengan cara bersahabat dan kebaikan itu dalam jemaah Jam’iyat.”
Khalwat yang utama di sisi Para Masyaikh Naqshbandiyah adalah Khalwat
 Dalam karana mereka sentiasa berada bersama Tuhan mereka dan pada 
masa yang sama mereka berada bersama dengan manusia. Adalah dikatakan 
bahawa seseorang beriman yang dapat bercampur gaul dengan manusia dan 
menanggung berbagai masaalah dalam kehidupan adalah lebih baik dari 
orang beriman yang menghindarkan dirinya dari manusia.
Hadhrat Imam Rabbani Rahmatullah ‘alaih telah berkata, “Perlulah 
diketahui bahawa Salik pada permulaan jalannya mungkin menggunakan 
khalwat luaran untuk mengasingkan dirinya dari manusia, beribadat dan 
bertawajjuh kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala sehingga dia mencapai 
tingkat darjat yang lebih tinggi. Pada waktu itu dia akan dinasihatkan 
oleh Syeikhnya seperti kata-kata Sayyid Al-Kharraz Rahmatullah ‘alaih 
iaitu kesempurnaan bukanlah dalam mempamerkan karamah yang hebat-hebat 
tetapi kesempurnaan yang sebenar ialah untuk duduk bersama manusia, 
berjual beli, bernikah kahwin dan mendapatkan zuriat dan dalam pada itu 
sekali-kali tidak meninggalkan Kehadiran Allah walaupun seketika.”
Hadhrat Shah ‘Abdullah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘alaih 
berkata, “Daripada masamu, jangan ada sebarang waktu pun yang engkau 
tidak berzikir dan bertawajjuh serta mengharapkan Kehadiran Allah Ta’ala
 dan bertemulah dengan manusia dan berzikirlah walaupun berada di dalam 
keramaian dan sentiasa berjaga-jaga memperhatikan limpahan Allah.”
Berkata Penyair, "Limpahan Faidhz Al-Haq datang tiba-tiba tetapi 
hatiku memperhatikan waridnya, Biarpun di waktu sekali kerdipan mata 
namun diriku sekali-kali tidak leka, Boleh jadi Dia sedang 
memperhatikanmu dan dikau tidak memperhatikannya."
Hal keadaan ini dinamakan Khalwat Dar Anjuman yaitu Kainun Haqiqat Wa
 Bainun Surat yakni hakikat dirinya berzama Zat Tuhan dan tubuh badan 
bersama makhluk ciptaan Tuhan. Masyaikh menggelarkannya sebagai Sufi 
Kain Bain. Kelapan-lapan asas Tariqat ini diperkenalkan oleh Hadhrat 
Khwajah Abdul Khaliq Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih dan menjadi ikutan 40
 Tariqat yang lain dan sehingga ke hari ini menjadi asas yang teguh 
untuk seseorang hamba Allah kembali menuju kepada Tuhannya.
Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaihi telah menerima 
kedelapan asas Tariqat ini dari Hadhrat Khwajah Abdul Khaliq 
Ghujduwani dan beliau telah menambahkan tiga asas Tariqat yaitu Wuquf 
Qalbi, Wuquf ‘Adadi dan Wuquf Zamani menjadikannya sebelas asas.
Hosh Dar Dam Khalwat Dar Anjuman; Yad Kard Yad Dasyat. Nazar Bar Qadam Safar Dar Watan; Baz Gasht Nigah Dasyat.
Sentiasalah sadar dalam napas ketika berkhalwat bersama khalayak; 
Kerjakanlah Zikir dan ingatlah ZatNya dengan bersungguh-sungguh. 
Perhatikan setiap langkah ketika bersafar di dalam kampung; Sekembalinya
 dari merayau, perhatikanlah limpahan Ilahi bersungguh-sungguh.
Wuquf Qalbi Wuquf ‘Adadi, Wuquf Zamani Bi Dawam Agahi.
Ingatlah Allah tetap pada hati, bilangan dan masa dengan sentiasa sadar berjaga-jaga.
TAMBAHAN SHAH NAQSHBAND
HADHRAT Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih merupakan Imam 
bagi Tariqat Naqshbandiyah dan seorang Mahaguru Tariqat yang terkemuka. 
Ia telah mengukuhkan lagi jalan ini dengan tiga prinsip penting dalam 
Zikir Khafi sebagai tambahan kepada lapan prinsip asas yang telah 
dikemukakan oleh Hadhrat Khwajah Khwajahgan Syeikh ‘Abdul Khaliq 
Al-Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih yaitu:
1. WUQUF QALBI
Mengarahkan penumpuan terhadap hati dan hati pula mengarahkan 
penumpuan terhadap Allah Subhanahu Wa Ta’ala pada setiap masa dan 
keadaan. Sama ada dalam keadaan berdiri, berbaring, berjalan maupun 
duduk. Hendaklah bertawajjuh kepada hati dan hati pula tetap bertawajjuh
 ke Hadhrat Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Wuquf Qalbi merupakan syarat bagi
 zikir.
Kedudukan Qalbi ini adalah pada kedudukan dua jari di bawah tetek 
kiri dan kedudukan ini hendaklah sentiasa diberikan penumpuan dan 
Tawajjuh. Bayangan limpahan Nur dari Allah hendaklah sentiasa kelihatan 
melimpah pada Qalbi dalam pandangan batin.
Ini merupakan suatu kaedah Zikir Khafi yakni suatu bentuk zikir yang 
tersembunyi dan tidak diketahui oleh Para Malaikat. Ia merupakan suatu 
kaedah zikir yang rahasia.
2. WUQUF ‘ADADI
Sentiasa memperhatikan bilangan ganjil ketika melakukan zikir Nafi 
Itsbat. Zikir Nafi Itsbat ialah lafaz LA ILAHA ILLA ALLAH dan dilakukan 
di dalam hati menurut kaifiyatnya. Dalam melakukan zikir Nafi Itsbat 
ini, Salik hendaklah sentiasa mengawasi bilangan zikir Nafi Itsbatnya 
itu dengan memastikannya dalam jumlah bilangan yang ganjil iaitu 7 atau 9
 atau 19 atau 21 atau 23 atau sebarang bilangan yang ganjil.
Menurut Para Masyaikh, bilangan ganjil mempunyai rahsia yang tertentu
 kerana Allah adalah Ganjil dan menyukai bilangan yang ganjil dan ianya 
akan menghasilkan ilmu tentang Rahsia Allah Ta’ala. Menurut Hadhrat Shah
 Naqshband Rahmatullah ‘alaih, “Memelihara bilangan di dalam zikir 
adalah langkah pertama dalam menghasilkan Ilmu Laduni.”
Memelihara bilangan bukanlah untuk jumlahnya semata-mata bahkan ianya
 untuk memelihara hati dari ingatan selain Allah dan sebagai asbab untuk
 memberikan lebih penumpuan dalam usahanya untuk menyempurnakan zikir 
yang telah diberikan oleh Guru Murshidnya.
3. WUQUF ZAMANI
Setiap kali selepas menunaikan Solat, hendaklah bertawajjuh kepada 
hati dan sentiasa memastikan hati dalam keadaan bertawajjuh kepada Allah
 Subhanahu Wa Ta’ala. Lakukan selama beberapa menit sebelum bangkit dari
 tempat Solat. Kemudian setelah selang beberapa jam hendaklah memperhatikan pula keadaan hati untuk memastikannya sentiasa dalam keadaan mengingati
 Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Apabila seseorang Murid itu telah naik ke 
peringkat menengah dalam bidang Keruhanian maka dia hendaklah selalu 
memeriksa keadaan hatinya sekali pada tiap-tiap satu jam untuk 
mengetahui sama ada dia ingat ataupun lalai kepada Allah dalam masa-masa
 tersebut. Jika dia lalai maka hendaklah dia beristighfar dan berazam 
untuk menghapuskan kelalaian itu pada masa akan datang sehinggalah dia 
mencapai peringkat Dawam Hudhur atau Dawam Agahi iaitu peringkat hati 
yang sentiasa hadir dan sedar ke Hadhrat ZatNya.
Ketiga-tiga prinsip ini adalah tambahan dari Hadhrat Shah Bahauddin 
Naqshband Rahmatullah ‘alaih dalam membimbing sekelian para murid dan 
pengikutnya dan terus menjadi amalan yang tetap dalam Tariqat 
Naqshbandiyah.
Beberapa tokoh Tariqat Naqshbandiyah
- Imam Tariqah Shah Muhammad Bahauddin Naqshband Al-Uwaisi Al-Bukhari
 - Syekh Shohibul Faroji Azmatkhan Ba'alawi Al-Husaini
 - Syaikhul Masyaikh Khwajah Khwajahgan Pir Piran Maulana Khwajah Khan Muhammad Sahib Khanqah Sirajiah
 - Maulana Ameer Muhammad Akram Awan
 - Imam Shamil
 - Jami
 - Shaykh Said Afandi al-Chirkawi
 - Shaikh Abdul Wahab Babussalam Langkat[1]
 - Shaikh Umar bin Muhammad Batu Pahat[2]
 - Shaikh Imam Hj Ishaq bin Hj Muhammad 'Arif al-Jawi[3]
 - Shaikh Dr Hj Jahid bin Hj Sidek al-Khalidi An-Naqshabandi[4]
 - Shaikh Ma'aruf Lengging
 - Shaykh Nazim al-Qubrusi
 - Abdullah Fa'izi ad-Daghestani
 - Syaikh Al Waasi Achmad Syaechudin
 - Shaykh Muhammad Hisham Kabbani
 - Professor Sibghatullah Mojaddedi
 - Haji Soofi Masood Ahmad Siddiqui Lasani Sarkar
 - Ahmet Kayhan Dede
 - Abdullah Isa Neil Dougan
 - Irina Tweedie
 - Idries Shah
 - Muchsin Al-Hinduan
 - Omar Ali Shah
 - Hadhrat Mawlânâ Khâlid-i Baghdâdî
 - Hazrat Mujadid Abdul Wahab Siddiqi
 - Shaykh Faiz-ul-Aqtab Siddiqi
 - Syed Abdullah Shah Naqshbandi
 - Mohammed Amin Kuftaro
 - Khalid al-Baghdadi
 - Mukhsin Bin Ali Al-Hinduan
 - Hadrat Syaikh Muhammad Irfa'i Nahrawi An Naqsyabandie QS[5]
 - Prof.Dr.Sayyidi Syaikh Kadirun Yahya MA An Naqsyabandy Al Khalidy QS
 - Faqir Maulawi Jalalluddin Ahmad Ar-Rowi Naqshbandi Mujaddidi
 - Hazrat Nachrawi An-Naqsyabandie QS
 - Syeikh Raja Ashman Shah an-Naqshabandi
 - Sheikh Nursy Al-Naqsyabandiah
 - Sheikh Abdul Wahab b. Abdul Manaf ALKholidi, cicit Sheikh Abdul Wahab Rokan ALKholidi (Mursyid di Jerlun, Kuala Kangsar)
 
Beberapa tokoh Tariqat Naqshbandiyah Indonesia
1. Hadrat Syech Ahmad Shohibulwafa Tajjul Ariefin (Abah Anom) Ibni
 Sayyidii Syech Abdullah Mubarok bin Nur Muhammad (Abah Sepuh) Nulinggih
 di Patapan Kajembaran Rahmaniyah Suryalaya Pagerageung Tasikmalaya Jawa Barat Indonesia 2. 'Yang di muliakan Allah Tuan Guru Dr Syekh Salman Daim'
 Mursyid Tareqat Naqsbandiyah Alkholidiyah Jalaliyah Bandr Tinggi 
Sumatera Utara Indonesia 3. Tn Guru SM Karimuddin, Mursyid Pondok 
Pesantren Darul Hikmah Bahjoga 4. KH Muhammad Arifin Syah MPd, Mursyid 
pondok pesantren Nurul Hidayah, Sibargot. 5. SM Andra Najmu Assyihab,Pimpinan pondok pesantren Darul Maimanah,Manuk dadali, Sibolga..
No comments:
Post a Comment